ژندگی سالم با گیاهان آپارتمانی

زندگی سالم با گیاهان آپارتمانی

شما به چه میزان به نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی علاقه دارید؟ این روزها خیلی از افراد نداشتن حیاط، بالکن و کوچک بودن فضای آپارتمان را بهانه می‌کنند و می‌گویند نگهداری از گل‌ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان‌های امروزی کار آسانی نیست و به دردسرش نمی ارزد. اما اگر این افراد مزایای نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی را بدانند، دیگر برای اینکه پای گل و گیاه را به خانه‌شان باز شود، هیچ بهانه‌ای نمی‌آورند . . .

توجه : این مقاله توسط گروه باغبانی کودک مریان تهیه و تنظیم گردیده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه خدمات و محصولات باغبانی کودک مریان می‌توانید به بخش فروشگاه و یا صفحه اصلی مراجعه نمایید.

مزایای گیاهان آپارتمانی

پژوهش‌های زیادی در ارتباط با مزایای گل و گیاه و ارتباط آن با سلامتی انسان صورت گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها مزایای  مختلفی را نشان می‌دهند که شامل افزایش بازده در محیط کار و همچنین مزایای شخصی برای مردان و زنان می‌شود. هیچ‌یک از این مطالعات شواهدی از تأثیر منفی داشتن گل و گیاه در محیط داخلی ارائه نکرده‌اند. به دلیل فواید زیاد گیاهان، در بسیاری از موارد داشتن یک گیاه گلدانی به ازای هر 10 مترمربع توصیه می‌شود. اگر انسان‌ها فواید داشتن گیاه آپارتمانی  را بدانند حتماً به استفاده از حداقل یک گیاه رومیزی متقاعد خواهند شد.

فواید گیاهان آپارتمانی

باغبانی درمانی

دفع سموم

اگر 80 تا 90 درصد از زمان خود را درخانه سپری می­کنید. آلودگی هوای داخل خانه می­تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

    • سکته مغزی تا 34 درصد
    • ایسکمی قلبی تا 26 درصد
    • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تا 22 درصد
    • عفونت­های تنفسی در کودکان تا 12 درصد
    • سرطان ریه تا 6 درصد

گیاهان اولین تصفیه‌کننده هوا در طبیعت هستند. آن­ها می­توانند به حذف ترکیبات خطرناک از سوخت­ها، تجهیزات و لوازم و پوشش­ها کمک کنند. مواد سمی مختلفی در لوازم و وسایل اطراف ما وجود دارد. به‌عنوان‌مثال فرمالدهید در محصولات چوبی، دود سیگار، گاز طبیعی و نفت وجود دارد. تماس با آن موجب تحریک بینی، چشم و گلو می‌شود. بنزن در جوهر، روغن و برخی انواع رنگ وجود دارد و تماس طولانی‌مدت با آن موجب سردرد، خواب‌آلودگی و در برخی افراد کاهش اشتها می‌شود. رنگ و جلا دهنده‌ها هم منبع اصلی تریکلرواتیلن در خانه هستند. این مواد در تمیزکننده‌ها، عطرها و مبلمان و وسایل خانه هم وجود دارند. با استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی می‌توان علائم ناشی از تماس با این آلاینده‌های شیمیایی را کاهش داد.

تحقیقات ضدونقیضی در ارتباط بااینکه آیا گیاهان واقعاً می‌توانند هوا را تصفیه کنند یا نه، وجود دارد. بسیاری از وب‌سایت­ها  به پژوهش مشهور مطالعه هوای پاک ناسا که در سال 1989 انجام‌شده است، اشاره می‌کنند. اما باید توجه داشت که آن تحقیقات در یک فضای کاملاً کنترل‌شده انجام‌شده بود، به‌طوری‌که منزل شما جهت دست‌یابی به اثر مشابه نیاز به 680 گیاه خواهد داشت.

بااین‌حال اضافه کردن گیاهان سبز زنده می‌تواند امکان بهره بردن از مزایای سم‌زدایی برای خانه یا محل کار شما فراهم نمایند. مطالعه­ی دیگری نشان می­دهد که گیاهان می­توانند تا 10 درصد کربن دی‌اکسید موجود در هوا را حذف کنند. همچنین نشان داده‌شده است که سه تا شش گیاه در محیط کار می‌تواند میزان سموم هوا را حتی به کمتر از مقدار استاندارد برسانند. به‌طورکلی مردم اتاق­ها با میزان گل و گیاه بیشتر را به‌عنوان اتاق با هوای پاک شناسایی می‌کنند.

فواید گیاهان آپارتمانی

احساس کمتر بیماری

گیاهان می‌توانند میکروب‌های (موجود در هوا) که منجر به آلودگی یا تحریک مجراهای هوایی انسان‌ها می‌شوند را از بین ببرند. طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه نورتو، گل‌ها و گیاهان آپارتمانی می‌توانند با افزایش رطوبت و کاهش گردوغبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلودرد و سایر علائم و مشکلات مرتبط با سرماخوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. همچنین طی تحقیقی که در دانشگاه ایالت واشنگتن انجام شد، مشخص گردید که 20 درصد گردوغبار هوا را می‌توان با استفاده از گل و گیاه کاهش داد.گیاهان مورداستفاده در این مطالعات گیاهان معمول خانگی و گیاهان گرمسیری بودند.

کمک به روحیه و حس و حال افراد

گیاهان می­توانند در ارتباط با همدلی به ما درس بدهند. طبق مطالعات دانشگاه کشاورزی و پزشکی تگزاس، مردمی که وقت خود را صرف مراقبت از طبیعت می­کنند، به دیگران بیشتر اهمیت می­دهند. مراقبت از گیاهان می­تواند منجر به افزایش مهربانی و بهبود روابط انسانی شما شود. همچنین همانطور که در کتاب راه حل­های جامع برای رفع اضطراب و افسردگی بیان شده است، دست زدن به گیاهان نرم و صاف به انسان‌ها احساس آرامش می‌دهد.

فواید گیاهان خانگی

 

باغبانی درمانی

باغبانی درمانی عملی است که در آن از باغبانی به‌عنوان یک روش درمانی استفاده می‌شود. این امر برای استفاده در کاربردهای توان‌بخشی، حرفه‌ای و عمومی پذیرفته‌شده است. باغبانی در فضای باز می‌تواند خطر ابتلا به جنون را تا 36 درصد کاهش دهد. مزایای درمانی مشابه نیز می­تواند از طریق باغبانی خانگی نیز ایجاد گردد. این باغبانی خانگی می‌تواند شامل ایجاد باغ ذِن به‌صورت رومیزی(نوعی باغ صخره‌ای ژاپنی)، درختان بونسای و یا نگهداری گیاهان دارویی و گیاهان آپارتمانی در خانه حاصل شود.

باغبانی درمانی برای بهبود موارد زیر سودمند است:

برخی مطالعات دیگر نیز پیشرفت‌های چشمگیری در ارتباط با مسائل رفتاری و سلامتی انسان‌ها را نشان ‌می‌دهند به‌طوری‌که مشاهده‌شده است که بیماری‌های زیر در افرادی که با گیاهان در ارتباط بوده‌اند کمتر شده است:

    • جنون
    • اسکیزوفرنی
    • افسردگی
    • افراد مبتلا به مرحله آخر سرطان

علاوه بر بهبودهای که در زمینه اجتماعی، فیزیکی و حرفه‌ای مانند اجتماعی شدن و تناسب از طریق ارتباط با گیاهان ایجاد می‌شود، افرادی که در بیمارستان‌ها نیز در کنار گیاهان هستند نیز از شرایط روحی و فیزیکی بهتری برخوردار هستند به طوری که این افراد:

    • احساس خستگی، اضطراب کمتر و رضایت بیشتری از شرایط خود دارند.
    • زمان بهبودی سریع­تر و دوره بستری شدن کوتاه­تری را در بیمارستان سپری می‌کنند.
    • نسبت به کارکنان بیمارستان احساس صمیمانه‌تری دارند.
    • وابستگی کمتری به داروهای مسکن از خود نشان می‌دهند.

برونو کورتیس، متخصص قلب دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «گیاهان موجب می‌شوند افراد احساس آرامش بیشتری کنند و مثبت اندیش‌تر شوند.» بررسی‌ها نشان داده است بیماران بستری در بیمارستان که تختشان روبه روی پنجره‌ای با نمای باغ است، خیلی سریع‌تر از بیمارانی که تختشان رو به دیوار هستند، بهبود پیدا می‌کنند..

گیاهان آپارتمانی

بهبود کیفیت و دقت تفکر

نگهداری گیاهان در داخل خانه می‌تواند بر زندگی طبیعی انسان‌ها تأثیر به سزایی داشته باشد. داشتن یک‌قسمتی از مادر طبیعت بر روی میز خانه هر شخصی می‌تواند منجر به تمرکز حواس آن شخص گردد.گیاهان آپارتمانی

 آیا جایگزین دیگری وجود دارد؟

شما می‌توانید مزایای مشابه گیاهان داخلی را در محیط بیرونی به دست آورید. مطالعات نشان دادند که داشتن ۱۰ درخت بیشتر در داخل شهر, شادی انسان را به همان میزانی افزایش می‌دهد که گویی ۱۰۰۰۰ دلار افزایش حقوق داشته‌اند.

تصاویر درختان نیز کارساز هستند

یک مطالعه در استنفورد نشان می‌دهد که تصاویر طبیعت نیز می­توانند مزایای مشابه‌ای برای تقویت روحیه و حس و حال افراد داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که دانش آموزان بعد از تماشای فضای سبز ضربان قلب پایین‌تری دارند. این نشان می‌دهد که تصاویر طبیعت می‌تواند به جبران استرس کمک کند. مطمئناً این امر زمانی که افراد در معرض مناظر واقعی طبیعی قرار می‌گیرند، تأثیر چشم­گیرتری خواهد داشت.

زندگی سالم با گیاهان آپارتمانی

گیاهان دی اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل و هوا را تصفیه می‌کنند و همچنین قادرند آلاینده‌های مضر را از بین ببرند. باوجود گیاهان هوا تمیزتر شده و رطوبت هوا به‌طور طبیعی حفظ می‌شود. گیاهان ازنظر روانی هم فوایدی فراوانی دارند. وجود گل و گیاه موجب شادی، کاهش استرس و  همچنین افزایش کارایی افراد می‌شود. وجود رنگ سبز گیاه در یک اتاق زیبایی و انرژی بیشتری در فضا ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است علائمی مانند سردرد، استرس، خواب‌آلودگی و سرماخوردگی در صورت وجود گل و گیاه در خانه کاهش پیدا می‌کنند.

برای اکثر مردم، خطرات استفاده از گیاهان در محیط خانگی کم است. البته برخی گیاهان خاص احتمال دارد که علائم آلرژیک ایجاد کنند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از گیاهان برای کودکان و حیوانات خانگی سمی می‌باشند. اگر سابقه بیماری‌های آلرژی دارید از دکتر خود در ارتباط بااینکه آیا این گیاهان آپاراتمانی مناسب محیط خانه شما هستند یا نه، حتماً سؤال کنید.

ترجمه و نگارش: مربم رجبی- پرهام ملک محمدی

منابع:

  1. www.healthline.com
  2. www.salamat.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا