میکروگرین ها و ریز سبزی ها در باغبانی کودکان

اهمیت میکروگرین ها و ریز سبزی ها در باغبانی کودکان

منوی یک رستوران خوب یا بخش محصولات یک خواربار فروشی تخصصی را بررسی کنید، احتمالاً متوجه سبزی های ریز و جذاب در داخل غذاها خواهید شد. سبزی های ریز و ظریفی که رنگ، بافت و طعم را به انواع غذاها به عنوان چاشنیمی دهند. این سبزی های کوچک را ریز سبزی یا میکروگرین (microgreen) می نامند.

ریز سبزی ها از نظر تغذیه و طعم فوق العاده هستند اما متاسفانه خرید میکروگرین ها می تواند گران باشد. اما خوشبختانه می توان آنها را با صرفه اقتصادی در خانه، در یک فضای کوچک و با لوازمی ساده پرورش داد. اگر یک طاقچه آفتابگیر، یک ظرف کم عمق، مقداری خاک بهداشتی و بذرهای مناسب داشته باشید، همه موارد ضروری برای پرورش میکروگرین ها در خانه را دارید. این یک محصول عالی برای باغبانن شهری است که محدود به طاقچه و بالکن است.

توجه : این مقاله توسط گروه باغبانی مریان تالیف شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه خدمات و محصولات باغبانی مریان می‌توانید به بخش فروشگاه و یا صفحه اصلی مراجعه نمایید.

میکروگرین ها

میکروگرین یا ریز سبزی چیست؟

میکروگرین ها یا ریز سبزی ها گاهی اوقات با جوانه‌ها، اشتباه گرفته می‌شوند. با این حال، میکروگرین‌ها شامل انواع سبزی‌های نابالغ خوراکی هستند که کمتر از دو یا سه هفته پس از جوانه‌زدن گیاه درون خاک با قیچی برداشت می‌شوند، زمانی که گیاهان 5 تا 7 سانتی متر ارتفاع دارند. در واقع در این زمان ساقه، لپه ها (یا برگ های دانه) و اولین دسته از برگ های واقعی تشکیل شده اند و همگی خوراکی هستند. برای پرورش ریز سبزی ها حتماً باید خاک حضور داشته باشد و گیاه ترجیحاً به مرحله‌ی چهار برگی برسد. در نتیجه تفاوت اصلی این گیاهان با جوانه ها در وجود خاک در فرایند پرورش و همچنین حضور برگ دز محصول نهایی است.

میکروگرین ها و کشاورزی کودکان

وقتی به باغبانی یا کشاورزی کودکان فکر می کنیم، اغلب ذهنمان  به سمت کاشت گیاهان یا سبزیجات در فضای باز می رود. اما اگر در خانه مان  باغ یا فضای باز نداریم یا اگر آب و هوا مساعد نیست، هنوز گزینه‌های باغبانی خانگی بسیار زیادی برای لذت بردن اعضای خانواده و کودکان وجود دارد.

یکی از گزینه هایی که امروزه خیلی مورد توجه قرار گرفته است ریز سبزی ها یا همان میکرو گرین ها هستند. میکروگرین ها گیاهان جوان و خوراکی هستند که اندکی پس از جوانه زنی زمانی که ساقه، برگ های نهال و اولین دسته از برگ های واقعی رشد کردند، برداشت می شوند. این گیاهان گزینه ای عالی برای  باغبانی و کشاورزی کودکان در خانه و کلاس درس هستند.

ریز سبزی شاهی

ریز سبزی شاهی در گلدان

چرا میکروگرین ها برای کشاورزی کودکان؟

پرورش ریز سبزی ها توسط کودکان مزایای زیادی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود: 

  • فضای کم : ریز سبزی ها را می توان در کوچکترین خانه ها و کلاس های درس پرورش داد. این گیاهان فضای زیادی را اشغال نمی کنند و می توان آنها را جابجا کرد.
  • رشد در تمام فصل ها: چون این گیاهان معمولاً در محیط داخل منزل یا کلاس پرورش داده می شوند، می توان در تمام طول سال حتی زمستان آنها را پرورش داد.
  • مصرف خاک کم : از آنجایی که ریز سبزی ها خیلی بزرگ نمی شوند، سیستم ریشه آنها نیز رشد زیادی نمی کند، بنابراین می توان آنها  را در یک ظرف کم عمق کاشت و پرورش داد.
  • تمیز و بهداشتی: از آنجایی که آنها فقط به مقدار کمی خاک نیاز دارند، کودکان برای کاشت بذرها نیازی به حفاری عمیق ندارند و  در نتیجه پرورش آنها کثیف کاری زیادی ندارد. از طرفی به دلیل مصرف خاک کم، می توان از خاک های استریل و بهداشتی برای این کار استفاده نمود.
  • مغذی و خوراکی هستند: این گیاهان سرشار از ویتامین و مواد مغذی هستند و می توان آنها را در سالاد، ساندویچ ، یا غذاهای دیگر مانند ماکارونی استفاده کرد. ویتامین های موجود در میکروگرین ها چندین برابر گیاهان بالغ خود است.
  • چرخه زندگی گیاه: کودکان با کاشت این گیاهان می توانند چرخه زندگی کامل گیاه و رشد هر روزه آنها را از نزدیک مشاهده کنند. کودکان می توانند از ابتدا (کاشت دانه ها) تا پایان (خوردن محصول نهایی) درگیر شوند. کودکان بزرگتر می توانند میزان رشد گیاهان خود را اندازه گیری کنند و رشد آنها را از طریق نقاشی یا عکس ثبت کنند.
  • سرعت رشد بالا: میکروگرین ها به سرعت رشد می کنند. این گیاهان معمولا بعد از 3 یا 4 روز شروع به جوانه زدن  می کنند و معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد تا به مرحله برداشت برسند. این موضوع برای کودکان بسیار اهمیت دارد چرا که کودکان اغلب عجول هستند و صبر ندارند.
  • برداشت آسان : برداشت این گیاهان بسیار آسان است و کودکان می توانند خودشان با یک جفت قیچی کوچک ریز سبزی ها را برداشت کنند.
  • کاشت آنها برای کودکان خردسال آسان است: بر خلاف فاصله گذاری بذرها و کاشت ردیف ها در باغ سنتی، میکروگرین ها معمولا بر روی خاک پاشیده می شوند و تنها با یک لایه نازک از خاک پوشانیده می شوند. در نتیجه کاشت این گیاهان کودکان خردسالی که توانایی فیزیکی بالایی ندارند، عالی است.
  • مقرون به صرفه برای رشد : پرورش ریز سبزی ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. فقط یک ظرف کوچک، مقدار کمی خاک و بذر سالم برای این کار مورد نیاز است.
  • مناسب برای کودکان معلول: کودکان نیازی به دسترسی به باغ یا فضای باز ندارند. کاشت و مراقبت از میکروگرین برای کودکان معلولی که داخل خانه هستند، عالی است.
  • مراقبت از آنها آسان است : این گیاهان نیز همانند سایر گیاهان نیاز به آبیاری دارند و ما باید آنها را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهیم اما به طور کلی مراقبت از آنها آسان است.
  • کمک به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف : کودکان می‌توانند از مهارت‌های حرکتی ظریف خود برای کاشت بذرها کنند. کاشت بذرها ، آبیاری آنها به کمک آبپاش و اسپری و همچنین برداشت محصول نهایی به کمک قیچی باعث تقویت قدرت دست ورزی آنها می شود.

میکروگرین و کشاورزی کودکان

کدام دانه ها برای میکروگرین بهتر هستند؟

سبزی‌ها، گیاهان دارویی و حتی گل‌های خوراکی را می‌توان به‌عنوان میکروگرین کاشت و پرورش داد. اگرچه برخی از گونه‌ها برای این کار مناسبتر هستند. افراد مبتدی اغلب با کاشت یک نوع بذر مانند: کلم بروکلی، تربچه، شاهی، خردل، یونجه، ریحان، آفتابگردان یا گندم سیاه در یک ظرف یا گلدان شروع می کنند. این بذرها از ساده ترین گونه ها برای کاشت به صورت ریز سبزی هستند

از کجا شروع کنیم؟

با یک طاقچه گرم و آفتابی (نور مستقیم خورشید از یک پنجره جنوبی ایده آل است) و یک ظرف کوچک و تمیز شروع کنید. ظروف یکبار مصرف غذا یا بشقاب های یکبار مصرف و همچنین جعبه های میوه یا  ظرف های یکبار مصرف شفاف سالاد برای این کار مناسب هستند. فقط توجه داشته باشید که اگر ظرف انتخابی شما زهکشی داخلی ندارد، در قسمت پایینی آن سوراخ هایی ایجاد کنید تا آب به راحتی از انتهای آنها خارج شود و ظرف شما برای کاشت آماده شود.

مراحل کاشت و پرورش میکروگرین ها

  1. ابتدا یک ظرف پهن با عمق کم انتخاب کنید. تقریباً هر نوع سینی عریض و کم عمق برای پرورش آنها مناسب است.
  2. کف ظرف را با 3 تا 5 سانتی متر خاک بهداشتی پر کنید و سپس خاک را صاف کنید.
  3. بذرها را به طور مساوی روی خاک بپاشید و با استفاده از دست به آرامی خاک را فشار دهید.
  4. بذرها را با یک لایه نازک خاک بپوشانید و روی سطح خاک آب اسپری کنید تا مرطوب شود. آبیاری با اسپری را هر روز ادامه می دهیم تا سطح خاک مرطوب بماند.
  5. می توانید تنها یکبار خاک را آبیاری کامل کنید و آب خارج شده از گلدان را خالی کنید و سپس برای حفظ رطوبت، ظرف را با یک درب شفاف یا پلاستیک بپوشانید تا دانه ها جوانه بزنند. در این حالت دیگر به اسپری روزانه آب نیاز ندارید.
  6. هنگامی که دانه ها جوانه زدند، اگر درب یا محفظه استفاده کرده‌اید، آن را بردارید و یک یا دو بار در روز جوانه ها را با اسپری آبیاری کنید. یا اینکه به جای اسپری، یک روز در میان کل ظرف را آبیاری کنید و آب خارج شده از زیر ظرف را خالی کنید.
  7. میکروگرین ها برای رشد به حدود چهار ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. در ماه های زمستان، برخی ممکن است حتی بیشتر نیاز داشته باشند. اگر رنگ برگ گیاهانتان سبز کم رنگ شده است و یا ساقه های بلندی دارند، نشانه کمبود نور آنها است. بهتر است گیاهان را پشت یک پنجره جنوبی قرار دهید تا نیاز نوری آنها برطرف شود.
  8. اگر پنجره جنوبی یا نور کافی در ساختمانتان ندارید، می توانید از لامپ های رشد گیاه استفاده کنید.
  9. پس  از رشد کافی گیاهان ( تقریبا بین دو تا سه هفته بعد از جوانه زدن بر حسب نوع گیاه)، می توان ریز سبزی ها را قیچی برداشت کرد.

ریز سبزی تربچه

میکروگرین تربچه

چه زمانی برداشت کنیم؟

بسته به نوع بذری که انتخاب کرده اید، میکروگرین شما حدود دو تا سه هفته پس از کاشت آماده برداشت می‌شوند. به عنوان نشانه ای از آمادگی به دنبال اولین مجموعه “برگ های واقعی” بگردید. سپس قیچی خود را بردارید و ریز سبزی ها را برداشت کنید.  ظهور برگ های واقعی یعنی زمانی که گیاهتان 4 برگی شده است.

برای سرو، میکروگرین ها را با آب بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. برای تازه نگه داشتن طعم میکروگرین ها بهتر است آنها را فوراً پس از برداشت سرو کنید و به سوپ، سالاد، ساندویچ یا غذاهای اصلی اضافه کنید. باقی مانده میکروگرین های بریده شده را  می توانید در یک کیسه پلاستیکی در یخچال خود نگهداری کنید.

—————————————————————————————-

در صورتی که تمایل دارید اطلاعاتی بیشتری در زمینه باغبانی کودکان و یا ریز سبزی ها کسب نمایید می توانید به وب سایت های خارجی نظیر:

gardeners.com , kidsgardening.org , floristkid.com , gardenersworld.com , planetnatural.com   

مراجعه نمایید. همچنین اگر تمایل به انجام فعالیت باغبانی کودکان در محیط منزل را دارید می توانید از محصولات گروه باغبانی مریان نظیر :

بسته باغبانی میشا ، بسته کشاورزی کودک و یا مداد کاشتنی

برای کاشت ریز سبزی ها یا همان میکروگرین ها  استفاده نمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا