تست کود رشد مریان

آزمایش بررسی عملکرد کود رشد مریان

به منظور بررسی کیفیت و عملکرد کود رشد مریان، این آزمایش طراحی و اجرا گردید. این آزمایش در بهمن و اسفند ماه سال 1395 انجام گرفت. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این محصول به توضیحات کود رشد مریان در بخش فروشگاه مراجعه نمایید

توجه : این مقاله توسط گروه باغبانی کودک مریان تهیه و تنظیم گردیده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه خدمات و محصولات باغبانی کودک مریان می‌توانید به بخش فروشگاه و یا صفحه اصلی مراجعه نمایید.

 

شرایط آزمایش:

آزمایش اثر کود رشد مریان - کود npk - کود 20 20 20

شرح آزمایش:

به منظور انجام این آزمایش دو گلدان پلاستیکی با حجم 550 میلی‌لیتر انتخاب گردیدند. برای آنکه بتوان اثر کود را به خوبی بررسی نمود و اثرات سایر مواد مغذی موجود در خاک‌ها و بسترهای کشت رابه حداقل رساند، کوکوپیت به عنوان بستر کشت انتخاب گردید. کوکوپیت از الیاف پوست نارگیل تهیه می‌شود. این بستر یک بستر استریل محسوب می‌شود که می‌تواند به خوبی آب و کود را در خود نگه دارد و کم کم به گیاه ارائه دهد. این بستر از نظر مواد مغذی کمترین مقدار مواد مغذی را در خود دارد.

گلدان‌ها از مخلوط کوکوپیت و پرلیت پرشدند. گلدان‌ها تا حدی که آب اضافی از کف گلدان‌ها خارج شود،آبیاری شدند. سپس تعداد 20 بذر شاهی به طور یکنواخت در این گلدان‌ها کاشته شدند. این دو گلدان در یک مکان قرار گرفتند و تمامی شرایط آن‌ها به غیر از شرایط کوددهی آن‌ها یکسان بود. بذر ها پس از گذشت 2 روز جوانه زدند. پس از جوانه‌زندی بذرها، گلدان‌ها پشت یک پنجره جنوبی قرار گرفتند تا جوانه‌ها به اندازه کافی از نور طبیعی بهره ببرند. پس از گذشت 12 روز و رشد نسبی جوانه‌ها، یکی از گلدان‌ها با کود رشد مریان ( به صورت حل شده و با با غلظت 1 در1000) آبیاری شد و گلدان دیگر تنها با آب معمولی آبیاری گشت. در اولین سری کوددهی اثر کود رشد مریان به وضوح قابل رویت بود به طوری که بعد از گذشت 10 روز از زمان کوددهی، گیاهان کوددهی شده (تصویر سمت راست) رشد خوبی از خود نشان داد. تصویر زیر پس از 22 روز از کاشت گیاهان تهیه گردیده است.

هفته اول کود رشد مریان

پس از عکس‌برداری، گیاهان دوباره آبیاری و کوددهی شدند. تصویر زیر پس از گذشت 13 روز از کوددهی  سری دوم تهیه شده است. در این تصویر رشد فزاینده گیاه در اثر کوددهی کاملا مشهود است.

هفته دوم کود رشد مریان

در مرحله نهایی، پس از عکس‌برداری دوم، گیاهان دوباره آبیاری و کوددهی شدند. تصویر زیر پس گذشت 12 روز از آخرین مرحله کوددهی تهیه شده است. در این تصویر به وضوح می‌توان دید که کود رشد مریان تاثیر به سزایی در رشد و نمود گیاه شاهی داشته است. همچنین باید توجه داشت گیاهی که کوددهی نشده بود علاوه بر آن که رشد محسوسی نداشت ( به دلیل عدم وجود مواد مغذی در بستر کوکوپیت) برخی از جوانه‌های آن زرد و برخی دیگر از بین رفتند. در نتیجه تعداد گیاهانی که در تصویر نهایی دیده می‌شود از تعداد کاشته شده کمتر است.

هفته سوم کود رشد مریان

نتیجه‌گیری:

این آزمایش نشان داد که کود رشد مریان علاوه برایجاد یک رشد عالی و متعادل برای گیاه شاهی، باعث حفظ سرسبزی و سلامت گیاهان می‌شود. البته باید توجه داشت که اثرگذاری کود بر روی گیاهان مختلف متفاوت است، اما با توجه به اینکه این کود، یک کود با کاربری عمومی است می‌توان انتظار داشت که در اکثر موارد کارایی ملموسی را از این کود مشاهده نمود. از مزایای ویژه این کود می‌توان به سرعت تاثیرگذاری بالای آن و همچنین به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی اشاره نمود. این کود برای رشد و نمو تمامی گیاهان زینتی و آپارتمانی توصیه می‌گردد. البته باید توجه داشت که در مصرف کود زیاده روی نشود چرا که کوددهی بیش از حد می‌تواند موجب سوختن گیاهان گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا