مدرسه کشاورزی - کشاورزی دانش آموزان

مدرسه کشاورزی کودک ( بخش دوم)

ضرورت برنامه‌ی کشاورزی و باغبانی کودک در مدارس ابتدایی چیست ؟

این نوشته بخش دوم از مقاله‌ای است که به مدرسه کشاورزی کودک اختصاص داده‌ایم. در قسمت اول مدرسه باغبانی کودک به فوایدی که باغبانی مدارس می‌تواند برای کودکان داشته باشد اشاره کردیم. اینکه در ایالات‌متحده در مقیاسی وسیع دهه‌های اخیر را صرف افزودن برنامه‌های درسی با مضامین کارگاه‌های آموزشی کشاورزی دانش آموزان کرده‌اند را مورد بررسی قراردادیم و همچنین روی این نکته انگشت گذاشتیم که فواید باغبانی و کشاورزی مدارس تنها برای دانش‌آموزان نیست، بلکه همه‌ی طرف‌های درگیر با این پروژه و در نهایت جامعه ذی‌نفع هستند.

در این قسمت می‌خواهیم به وعده‌ی خود وفا کنیم و با کمک گرفتن از مقالات علمی منتشرشده در مجامع بین‌المللی، اهمیت این موضوع را نشان دهیم. فایده‌ی باغبانی  و کشاورزی در مدارس در نهایت وسیع‌تر از یک موضوع آموزشی صرف است. در سطرهای آینده با ما همراه باشید.

توجه : این مقاله توسط گروه باغبانی مریان تالیف شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه خدمات و محصولات باغبانی مریان می‌توانید به بخش فروشگاه و یا صفحه اصلی مراجعه نمایید.

کشاورزی دانش آموزان

تصویر 1، از سایت  www.csgn.org که کنایه‌ای است به موضوع موردمطالعه‌ی ما. باغبانی علاوه بر آن که از بعد سلامتی و آموزش کودکان را پرورش می‌دهد، در زمینه هنر، روابط اجتماعی، علم، سلامت فیزیکی و ورزش نیز یک جامعه را متحول می‌سازد.

فواید مدرسه کشاورزی کودک برای معلمان، مدارس و تمامی اعضای حاضر در جامعه

کمک به ایجاد فرایند یادگیری فعال (Active Learning)

اینکه یک مدرس بخواهد دانش‌آموزان را با آموزش و محتوای علمی درگیر کند، کاری دشوار و نیازمند صرف وقت و انرژی فراوان است. اما حضور فیزیکی در محیط باز، گلاویز شدن با طبیعت، مشاهده‌ی حشرات و حیات جاری در خاک، همه و همه اموری هستند که یک کودک یا دانش‌آموز را کنجکاو نگاه می‌دارد. این کنجکاوی و علاقه‌ی ایجادشده در کلاس درس و مسائل تئوری هم ادامه می‌یابد و از این طریق کار یک مدرس راحت می‌شود، زیرا کلاسی دارد، پر از دانش‌آموزانی علاقه‌مند.

ارتقای جلب توجه دانش‌آموز و مدیریت کلاس

باغبانی و کشاورزی دانش آموزان، کار در فضای باز را می‌طلبد، که این فضای باز دامنه و عمق ارتباط معلم و دانش‌آموز را گسترش می‌بخشد. در چنین فضاهایی قوانین یا همان دیسیپلین(Discipline) به صورت خشک اعمال نمی‌شوند، بلکه دانش‌آموزان خودبه‌خود در مسیر کسب شخصیتی مسئولیت‌پذیر گام بر می‌دارند و معلم تنها رهبری است که راهنمایی می‌کند. این دستاورد کمی نیست، زیرا معلم به جای صرف انرژی خود در برقراری نظم و اموری ازاین‌دست، تمامی جان و جهان خود را وقف انتقال تجارب ارزشمند و علمی می‌سازد. مدرسه کشاورزی کودک

مدرسه کشاورزی کودک

معلم باغبان می‌شود!  

قرار نیست که آموزش تنها منحصر به کودک و دانش‌آموز باشد. ما انسان‌ها در هر سنی آموزش پذیر هستیم، چه اشکالی دارد با یک پروژه‌ی آموزشی نه تنها نسل جدید، بلکه چرخانندگان فعلی چرخ کشور را هم تبدیل به انسان‌هایی دقیق‌تر کنیم؟

جای شرح دستاوردهای باغبانی و کشاورزی خانگی برای بزرگسالان در این مقاله نیست، اما اگر علاقه دارید مقاله‌های دیگری که نگاشته‌ایم  نظیر: چرا باغبانی خانگی را جدی بگیریم؟ به فواید باغبانی به طور کل اختصاص داده‌ایم را نگاهی بیندازید. کشاورزی دانش آموزان

فراخوانی سنت‌ها

دولت‌ها سالانه هزینه‌های گزافی صرف می‌کنند تا سنت‌های قدیمی و کهن خود را زنده نگاه دارند. این که یک ملت هویت داشته باشد مسئله‌ی کمی نیست، از مؤثرترین راه‌هایی که برای عملی ساختن این مهم موجود است ایجاد یک مدرسه کشاورزی کودک و حضور کودکان در زمین کشاورزی و ایجاد شناخت نسبت به گذشته و شیوه‌ی زندگی نیاکانشان است.

اینکه در گذشته چگونه شخم می‌زده‌ایم، چه می‌کاشته‌ایم، چگونه داشت و برداشت را صورت می‌داده‌ایم و در نهایت محصول از چه طریقی به دست مصرف‌کننده می‌رسیده مسئله‌ی پیش‌پاافتاده‌ای نیست.

افتخارِ یک مدرسه

مدرسه‌ای که برنامه‌های پیش رو و مدرن دارد، همواره در صفحات تاریخ گذشته است. اگر مدیر یک مدرسه، مهدکودک یا سازمانی آموزشی هستید به این فکر کنید که گنجاندن یک برنامه‌ی باغبانی یا کشاورزی دانش آموزان تا چه اندازه می‌تواند آینده‌ی دانش‌آموزان شما و در مقیاسی وسیع‌تر، آینده‌ی یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

کشاورزی کوکان

—————————————————————————————————


امروزه با توجه به اهمیت موضوع  مدرسه کشاورزی کودک و موضوع کشاورزی دانش آموزان، گروه باغبانی مریان به عنوان یک شرکت‌ پیشرو در این زمینه، با همکاری مدارس برتر تهران اقدام به برگزاری دوره‌های جامع باغبانی و کشاورزی برای دانش آموزان پایه دبستان نموده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید  قسمت اول مقاله مدرسه‌ی باغبانی کودک و نوجوان را مطالعه نمایید و در صورت تمایل به برگزاری چنین دوره‌هایی در مدارس و مراکز آموزشی با ما تماس بگیرید.

منابع:

http://www.csgn.org/why-school-gardens

https://www.education.com/reference/article/benefits-school-gardening/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا